Kuinka saada kaikki hyöty irti sisältömarkkinoinnistasi

19. tammikuun 2023 - Uncategorized @fi

Uusiokäytät lasia, muovipurkkeja ja kartonkipakkauksia – mutta kun on kyse sisältömarkkinoinnista, julkaisut yleensä unohdetaan heti kuukausittaisen uutiskirjeen lähettämisen jälkeen.

Käytät paljon aikaa houkuttelevan sisällön tuottamiseen, ehkä jopa lähetät sitä uutiskirjeiden mukana ja jaat sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen sille ei kuitenkaan tapahdu enää mitään. Mitä jos jotkut seuraajistasi missasivat tämän eeppisen sisällön? Tai uutiskirje meni suoraan roskapostiin, koska vastaanottajalla ei vain ollut aikaa sille?  

Sisältömarkkinoinnin ydin onkin sisällön uusiokäyttö – näin varmistat, että saat kaiken mahdollisen hyödyn irti siihen laittamastasi panoksesta. Englanniksi tästä puhutaan myös termillä Content Repurposing, tarkoittaen saman sisällön muokkaamista vastaamaan eri formaatteja, näkökulmia ja kanavia.  

Aloita siis sisältösi ja sen jakelun suunnitteleminen pitkälle tulevaisuuteen – näin se voi saada pitkän ja palkitsevan elämän kaukana tuolla jossain.  

 

Back to basics – kaikki alkaa vakaasta pohjasta 

Ennen kuin sukellamme uusiokäytön maailmaan, kerrataanpa vähän sisältömarkkinoinnin alkeita. Sisältömarkkinointia käytetään arvokkaan sisällön luomiseen ja jakamiseen, jotta saavutetaan yleisö, josta konvertoituu asiakkaita.  

Sisältö on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkää tekstiä. Sitä on kaikki se tärkeä informaatio, jota jaat eri kanaviesi kautta: tekstin lisäksi se on myös kuvia, videoita, ääntä ja liikettä. Kaikki nämä voidaan myös yhdistää lukemattomin eri tavoin.  

Ajattele verkkosivujasi sisältösi alustana. Se on paikka, jonne haluat ohjata yleisösi – näin he voivat jatkaa asiakaskokemustaan mm. etsimällä lisätietoja, ottamalla yhteyttä tai ostamalla tuotteitasi tai palvelujasi.  

Pidä huoli, että suunnittelet vuoden ajalle useamman korkealaatuisen julkaisun. Kutsutaan näitä julkaisuja vaikkapa Sankari Sisällöksi. Sankari Sisällön tulisi olla kokoelma erilaisia julkaisumuotoja, kuten esitteitä, asiakasesimerkkejä, artikkeleita ja videoita. Anna tälle sisällölle kaikki huomiosi, koska se tulee toimimaan pohjana kaikelle julkaisemallesi sisällölle.  

Sankari Sisällön tarpeellinen määrä riippuu yritystyypistä, käytettävissä olevista sisäisistä resursseista, käytetyistä kanavista sekä kohderyhmästä. Joillekin yrityksille 3-4 Sankari-julkaisua vuodessa riittää kattamaan kaikki kanavat, toisten yritysten taas täytyy julkaista kerran kuussa.  

Nyrkkisääntönä on kuitenkin optimoida sisältösi hakukoneita silmällä pitäen ja oleellisia avainsanoja käyttäen (hakukoneoptimointi). Näin saat kaiken irti myös sisältöalustastasi, mutta jätetään se tarina toiseen kertaan.  

 

Seuraava askel on luoda suunnitelma 

Ollaksesi ninja sisällöntuotannossa, salainen aseesi on suunnitelmallisuus. Tämä varmistaa, että sinun ei tarvitse aloittaa jokaista maanantaiaamuasi yrittäen keksiä seuraavaa loistoideaa postaukselle. Suunnitelma ei ainoastaan säästä aikaasi, vaan se myös auttaa sinua valitsemaan julkaisemallesi sisällölle oikeat raamit, kuten esimerkiksi tavoitteet ja oikean julkaisukanavan. Tätä kautta mahdollistat myös sisällön koko potentiaalin.  

Aloita vuoden Sankari Sisältöjesi suunnittelu – milloin sitä pitäisi luoda, julkaista ja jakaa?  

Ota sen jälkeen jokainen suunniteltu julkaisu tarkasteluun ja kysy itseltäsi: miten tämän sisällön voisi mukauttaa toiseen formaattiin sopivaksi, jotta se tuottaisi lisäarvoa yleisölleen.  

Esimerkkejä uusiokäytöstä:  

  • Esimerkkitapauksia voi käyttää osana sähköpostiviestintää konvertoidakseen liidejä asiakkaiksi 
  • Tutkimukseen voi saada lisäarvoa päivittämällä statistiikkaa, johon se pohjautuu  
  • Artikkeli voidaan muuttaa lyhyen videon muotoon  
  • Raportin sisällön voi avata tekemällä siitä julkaisusarjan uutiskirjeiden muodossa 
  • Videota voi hyödyntää markkinoinnissa koristeena hyvän tekstisisällön vierellä  
  • Blogipostauksista voi tehdä e-kirjan 
  • Webinaarin aiheesta voidaan luoda syväluotaava artikkeli 

Kaikkia näitä julkaisuja voidaan käyttää useiden postauksien luomiseen sosiaalisessa mediassa sekä apuna mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa. 

Suunnittele milloin luot ja jaat näitä ”uusia” julkaisujasi.  

 

Kuulostaako hankalalta? Tsekkaa nämä 9 eri tapaa joilla homma hoituu  

Me JS:llä autamme asiakkaitamme tehostamaan tuottamansa sisällön sanomaa esitteiden ja videoiden avulla. Alla on listattuna 9 eri tapaa miten esimerkiksi rekrytointiaiheista Interaktiivista esitettä voidaan käyttää – ja uusiokäyttää:  

  • Sähköisen esitteen voi laittaa urasivulle, jotta työnhakijat saavat käsityksen siitä millaista yrityksessä on työskennellä. Esitteestä löytyviä kuvia voi käyttää myös muualla nettisivuilla – tämä antaa autenttisen kuvan työympäristöstä.  
  • Esitettä voi jakaa postauksissa sosiaalisen median kanavissa, kuten vaikka LinkedInissä yrityssivuilla, eri kulmia korostaen; esimerkiksi työnantajamielikuvan, yhteiskuntavastuun tai työpaikkailmoitusten nostamiseksi 
  • Työntekijöitä kannattaa yllyttää jakamaan sisältöä ja reagoimaan siihen  
  • Jos esiteprojekti sisältää vaikkapa työntekijäkertomuksia videoiden muodossa, niitä voi käyttää työpaikkailmoituksissa, jotta työnhakijat näkevät myös työntekijöiden näkökulman (social proof) 
  • Useamman kuvan sisältäviä julkaisuja voi jakaa sosiaalisessa mediassa, jotta mahdolliset kandidaatit voivat nähdä itsensä kuvissa esiintyvissä potentiaalisissa työkavereissa. Tällaiset kuvat ovat erityisen hyödyllisiä punaisen langan luomiseen Instagramissa. 
  • Esitteen paras tekstisisältö voidaan jakaa uutiskirjeessä ja sosiaalisessa mediassa 
  • Esitteen voi liittää työntekijöiden sähköpostien allekirjoituksiin, jolloin vastaanottaja pääsee siihen helposti käsiksi 
  • Jos projektiin ei kuulu videoita, kuvista voidaan luoda myös liikkuvaa kuvaa ja lisätä tekstitystä ja/tai musiikkia. Tällaista videota voi käyttää myös sosiaalisen median mainonnassa (YouTube, Instagram, LinkedIn etc.)  
  • Artikkeli voidaan mukauttaa ja julkaista yrityksen blogissa. Sisältöä kannattaa kuitenkin muokata hakukoneoptimointia varten sekä Googlesta generoituvien kävijämäärien lisäämiseksi. 

Luovuttaessamme valmiin projektin asiakkaalle, asiakas saa täydet käyttöoikeudet sisältöpankkiin, josta löytyy kaikki viimeistellyt aineistot, kuten esimerkiksi itse esite sekä kaikki siihen otetut kuvat – myös ne, jotka eivät päässeet valmiiseen esitteeseen. Mikäli projekti sisältää myös videomateriaalia, ladataan sekin sisältöpankkiin, mukaan lukien esitteessä käytetyt elementit kuten esimerkiksi työntekijäkertomukset, jotka ovat yleensä snap-videoiden muodossa. 

Tämä sisältöpankki on tehokas työväline sisältösi uusiokäyttöön, jotta voit tankata käyttämiäsi kanavia arvokkaalla sisällöllä, joka houkuttelee, osallistaa sekä konvertoi kohdeyleisöstäsi pitkäaikaisia liiketoimintasuhteita. 

Aloita siis sisältösi uusiokäyttö tänään.