Inspiraatiota

Pikaopas: 7 digitaalisen mainonnan metodia, jotka sinun kannattaa lisätä markkinointisuunnitelmaasi

Etkö ole vielä aloittanut digitaalista markkinointiasi täydellä teholla? Digitaalisen mainonnan metodit voivat olla täydellinen tapa aloittaa – ja nähdä tuloksia suhteellisen nopeasti. Tässä artikkelissa listaamme 7 digitaalisen mainonnan metodia, jotka kannattaa muistaa markkinointisuunnitelmaa tehdessä.

Kategoria Mainonta
Päivämäärä 21. Huhtikuu 2023
A computer and an iPhone showing examples of digital advertising methods.

“Tulevaisuus on netissä!” Oletko koskaan kuullut kyseistä lausahdusta? Me olemme ja haluamme haastaa tämän ajattelutavan. Tulevaisuus on jo nimittäin täällä. Jos digitaalinen ja online-markkinointi ovat vieläkin vain pieni osa markkinointiasi, olet jäljessä kilpailijoistasi – tai tulet pian olemaan.

Mutta mistä aloittaa? Digitaalisen mainonnan metodit ovat helppo tapa aloittaa ja ne auttavat seuraamaan tuloksia heti alusta alkaen – verrattuna muihin markkinoinnin välineisiin, jotka ovat pitkäaikaisempia.

Mennäänpä siis asiaan. Tässä ovat 7 digitaalisen mainonnan metodia, jotka kannattaa pitää mielessä.

1. Mainokset sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisessa mediassa mainostaminen voi olla hyvä tapa aloittaa. Siellä voit kohdentaa näkyvyytesi oikealle yleisölle hyvinkin tarkasti. Voit valita kohderyhmäsi esimerkiksi riippuen sijainnista, väestöryhmästä tai mielenkiinnonkohteista.

Voit käyttää sosiaalisen median mainoksia brändisi näkyvyyden lisäämisessä, etenkin kohderyhmiesi keskuudessa. Tämä metodi on myös hyvin tehokas uudelleenmarkkinoinnissa; voit esimerkiksi kohdentaa mainoksesi niille, jotka juuri vierailivat sivuillasi, näkivät videosi tai reagoivat sisältöösi.

Tässä lista eri sosiaalisen median kanavista, joissa mainostamista kannattaa harkita:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Pinterest
  • Snapchat
  • Twitter

Valitse kuitenkin ne kanavat, jotka ovat järkevimpiä liiketoiminnallesi – ja myös ne, joissa kohderyhmäsi viettävät aikaa.

2. Digitaalinen markkinointimateriaali

Monet perinteisistä markkinointimateriaaleista ovat nykyään myös sähköisessä muodossa, kuten esimerkiksi esitteet ja flaijerit – tämä mahdollistaa myös mainostamisen materiaalissa, joka elää internetissä.

Sähköisen markkinoinnin kanavina voivat olla mm. yrityslehdet, toimittajaesitteet, informatiiviset videot yms. Nämä voivat tehdä ihmeitä brändillesi, koska voit saada näiden julkaisujen kautta näkyvyyttä myös kyseisissä yleisöissä ja kohderyhmien keskuudessa.

Mediaa tai julkaisijaa valitessa kannattaa muistaa valita tahoja, joilla on samanlainen kohderyhmä tai toimiala. Siten saat lisäbuustia onnistumiseesi.

Alla esimerkki yhdestä asiakkaillemme tuottamasta esitteestä, johon on integroitu interaktiivisia ilmoituksia:

Katso täältä esite kokonaisuudessaan

3. Hakukonemainonta

Hakukonemainonta on monelle yritykselle automaattinen valita. Tämän metodin kautta voit varmistaa, että olet ensimmäinen hakutulos, jonka ihmiset näkevät kun he kirjoittavat hakukoneeseen yritykseesi liittyvän sanan.

Esimerkiksi: jos googlaat JS Suomi, ensimmäinen hakutulos jonka näet on merkattu sponsoroiduksi ja se linkittyy suoraan meidän etusivullemme.

Google ei kuitenkaan ole ainoa hakukone, jossa voit mainostaa. Myös Bing ja Yahoo kannattaa pitää mielessä, jos kohderyhmäsi käyttävät näitä hakukoneita. Tsekkaa Google Analytics tai joku muu statistiikan työkalu saadaksesi infoa kohderyhmäsi käyttäytymisestä.

4. Bannerimainokset

Bannerimainokset ovat hyvä tapa saada brändisi maailmalle. Tavoitteenasi voi olla brändisi tunnettuuden lisääminen tai vaikka uudelleen markkinointi.

Jos joku on äskettäin vieraillut nettisivuillasi, hän todennäköisesti näkee bannerimainoksesi – tai display-mainoksesi, miksi jotkut sitä kutsuvat – jollain muulla nettisivulla, joka on maksettu mainoksilla. Saatat olla törmännyt tällaisiin mainoksiin esimerkiksi uutissivustoilla tai blogeissa.

A computer showing an example of online banner ads on CNN.

Kuva: CNN

5. Online advertoriaali

Advertoriaaleja käytetään yleensä nettisivuilla, joilla on uutisia tai artikkeleita. Yleensä artikkelin muodossa oleva advertoriaali voi fokusoida yritykseesi, tuotteisiisi tai palveluihisi. Tällä mainoksella on kuitenkin uutisarvoa tai ”vau, onpa mielenkiintoista”-saundi.

Kaikki pohjautuu siihen, että mainos on relevantti lukijalleen. Koska haluammehan, että he jatkavat lukemista, eikö vain? Tämä toimii hyvin brändin tunnettuuden lisäämisessä ja tuo yritystäsi ja palveluitasi ihmisten tietoisuuteen.

6. Natiivimainonta (Native advertising)

Advertoriaalit liittyvät suuresti natiivimainontaan. Ne ovat hyvin samankaltaisia, mutta silti erilaisia. Natiivimainonta on enemmän ”piilossa” – toisin sanottuna, siinä on sama tuntu ja ulkonäkö kuin alustalla, jolla mainostat. Mutta tärkeintä kuitenkin on, että mainoksen ääni on yhtä alustansa kanssa.

Natiivimainonta keskittyy lisäarvon tuomiseen tai tarinankerrontaan. Tämä mainonnan tapa on epäsuorempaa – se ei tuputa sinua ostamaan. Se keskittyy enemmän kertomaan tarinaa, mutta siirtyy luontevasti kertomaan yrityksestäsi tai tuotteistasi. Itse asiassa natiivimainonta vaikuttaa usein median kirjoittamalta, ei sinun itsesi.

Lukija ei pidä sitä ”hardcore” -mainontana, vaikka se merkataankin sponsoroiduksi. Tätä kautta voit konnektoida kohderyhmäsi täysin uudella tavalla ja uudella alustalla.

7. Kumppanuusmarkkinointi

Kumppanuusmarkkinointia voidaan pitää myös läheteohjelmana. Kumppanisi pitävät huolen, että yrityksesi tai tuotteesi mainitaan – ja niihin linkitetään – eri kanavissa. Kun joku klikkaa mainostasi ja ohjautuu nettisivuillesi, kumppanisi saa siitä rahaa.

Joissain tapauksissa voit maksaa mainoksestasi vasta, kun käyttäjä rekisteröityy sivullesi, ostaa tuotteitasi tms. Tämä riippuu yrityksesi ja kumppanisi toimintamallista.

Ready – Set – Go!

Aloita digitaalinen mainontasi näillä 7 esimerkillä – toivottavasti sait niistä paljon inspiraatiota. Älä kuitenkaan sukella kaikkeen kerralla, kokeile yhtä tai kahta asiaa kerrallaan nähdäksesi mikä toimii sinulle parhaiten.

Haluatko osallistua sähköiseen markkinointiin omalla ilmoituksellasi? Meidän konseptimme antaa sinulle tähän mahdollisuuden. Me tuotamme interaktiivisia esitteitä ja korkeatasoisia filmejä, jotka on rahoitettu ilmoituksilla. Jos siis joku asiakkaistasi tuottaa materiaalia kanssamme, voit osallistua siihen omalla hienolla ilmoituksellasi.

Toivottavasti tunnet nyt voivasi elävöittää markkinointiasi näillä uusilla digitaalisen mainonnan metodeilla. You’ve got this!

Muita vastaavia vinkkejä

Sukella vinkkien ja markkinointi-inspiraation kiehtovaan maailmaan.

Creative examples of ways to repurpose content.
Sisältömarkkinointi

20 luovaa sisällön kierrättämistekniikkaa sen vaikutuksen maksimoimiseksi

Olet kuullut tämän varmasti ennenkin, mutta pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Voit muuttaa sisältöäsi uusiin formaatteihin, asetuksiin, kanaviin, muotoihin ja kokoihin sopivaksi saadaksesi kaiken irti siihen laittamastasi ajasta ja resursseista. Mutta mistä tulisi aloittaa? Nämä 20 tekniikkaa auttavat sinua muuttamaan ja freesaamaan jo olemassa olevaa sisältöäsi koskematta sen ydinviestiin. Noudattamalla näitä vinkkejä säästät kallisarvoista aikaa […]

Lue lisää
Examples of different video metrics to look out for.
Videomarkkinointi

Kuusi mittaria, joita pitää silmällä videomarkkinoinnissa

Markkinoinnin maailma muuttuu nopeasti ja niin muuttuvat myös tavat, joilla videoita katsotaan. Kuluttajien muuttuvien odotusten myötä myös markkinoinnin kysyntä muuttuu. Tutustuessaan yritykseesi, kuluttajat luottavat enenevissä määrin videoilla oleviin arvosteluihin, unboxauksiin ja tuote-esittelyihin. Tutkimusten mukaan 66% kuluttajista katsoo videoita, kun he haluavat oppia tuntemaan brändin tai tuotteen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kuluttajat odottavat brändien tuottavan videoita, joilla […]

Lue lisää
Videomarkkinointi

Video on markkinoinnin yksisarvinen – ja tässä on syy miksi

Houkutteleva statistiikka videomarkkinoinnin takana   Vaikka video ei olekaan kaikista uusin keksintö markkinoinnin saralla, videosisältöihin panostaminen jatkaa nousuaan. Tässä artikkelissa annamme teille tätä väitettä tukevaa statistiikkaa ja perusteluita.   Vuonna 2021 nettivideoita katsottiin keskimäärin 16 tuntia viikossa. Ja tähän lukuun ei edes vielä sisälly online-TV, kuten Netflix, HBO yms. Forbesin tekemän tutkimuksen mukaan keksimääräinen internetiä selaava ihminen käyttää 88% enemmän […]

Lue lisää

Ollaan yhteydessä

Seuraa meitä LinkedInissä, niin tiedät, mitä tapahtuu. Saat arvokkaita vinkkejä siitä, miten voit viedä markkinointipanostuksesi aivan uudelle tasolle, ja pysyt perillä urakehitysmahdollisuuksistamme.